Krajský parlament dětí a mládeže Zlínského kraje

12.01.2010 16:01

 

Tato nezisková apolitická organizace funguje od roku 2005, kdy vznikl Přípravný výbor parlamentu. Je dotována hejtmanem Zlínského kraje. Nyní je KPDM ZK ve svém pátém volebním období. Členem může být kterýkoliv žák a student ve věku od 13 – 26 let a členové nesmí být v žádné politické straně. Hlavním úkolem KP je sdružovat mládež z celého kraje a vytvářet dostatečný prostor pro spoluúčast na společenském a politickém dění ve Zlínském kraji. Také se snaží upozornit na základní problémy mládeže v kraji a prodiskutovat je. Má své předsednictvo a jednotlivé výbory. Našemu časopisu poskytla rozhovor předsedkyně KPDM ZK Kristýna Domokošová a člen Předsednictva KPDM ZK Miroslav Tymonek.

Pokud máte zájem účastnit se schůzí Parlamentu nebo se jen tak nezávazně zajít podívat na zasedání, můžete napsat předsedkyni na mail predsedkyne@kpdm-zk.eu. Nebo také můžete navštívit internetové stránky www.kpdm-zk.eu, kde naleznete veškeré potřebné informace.

 

 

1.      Proč jste se přidali ke Krajskému parlamentu dětí a mládeže Zlínského kraje (dále jen KPDM ZK)?

Mira: Ve studentské radě padl tento návrh a po krátkém váhání jsem si řekl, proč nezkusit tuto organizaci, která je vlastně nad rámec školy. Hned na prvním zasedání mi to přišlo otevřené a přátelské. Nejenom, že mi to tak přišlo, ono to takové opravdu je.

Kristýna: Poprvé jsem byla na zasedání v 8. třídě na základní škole jako host, zaujalo mě to, a věděla jsem, že bych chtěla reprezentovat naši školu jako člen KPDM.

 

2.      Jaké bylo vaše první zasedání? Byli jste nervózní?

Kristýna: Jednoznačně převažovaly kladné pocity, byla jsem přesvědčená, že je to dobrá organizace.

Mira: Zezačátku jsem vůbec nevěděl, co od toho čekat. Moje první zasedání bylo výjezdní v Holešově a hned se mi v KPDM zalíbilo. A v dalším volebním období jsem kandidoval do Předsednictva.

 

 

3.      Jak běžně probíhá vaše zasedání? Kde a jak často se scházíte?

Kristýna: Řádné zasedání probíhá v 21. budově areálu Svitu v zasedací místnosti zastupitelstva Zlínského kraje, tato zasedání jsou jednou za dva až tři měsíce. Poté se scházíme na výjezdním zasedání v Holešově a také jednotlivé výbory KPDM             se schází samostatně.

 

4.      Jak je možné se k vám do Parlamentu dostat? Jakými vlastnostmi by měl potenciální člen disponovat, aby v KP uspěl?

      Kristýna: Nejjednodušší je napsat na můj e-mail, ale je potřeba to nejdříve     prodiskutovat s vedením školy a pedagogy, protože škola bude muset tohoto člověka omlouvat, když budou zasedání probíhat během školního vyučování. Jinak stačí, když ten člověk napíše mně, a já bych potom mohla vedení kontaktovat.

      Mira: Ideální člen KP by měl být společenský, spolehlivý, flexibilní, otevřený vůči parlamentu.

     Kristýna: Základem je, aby se člen chtěl zapojit. Je potřeba najít v tom člověku jeho silné stránky. V KP se toho také můžete mnoho naučit, například mluvit na veřejnosti.  

 

5.      Můžeme se jít na vaše zasedání jen tak nezávazně podívat? Kdy proběhne nejbližší zasedání?

Kristýna: Toto určitě není problém, každoročně uskutečňujeme Dětský sněm, kam se může jít každý podívat. Je to takové zasedání pro hosty, aby třeba mohli na konci roku kandidovat do KP. 

 

 

6.      Organizujete nějaké akce pod záštitou KP? Jakých dalších akcí se účastníte?

Kristýna: Účastnili jsme se například Bambiriády, Dne jazyků, Dne bez aut, V Luhačovicích Evropského fora mládeže nebo také literárně-historické soutěže Baťův Zlín. Ve čtvrtém volebním období jsme podepsali 15-i měsíční projekt se Slovenskem a v  pátém volebním období jsme začali projekt s nějakou zahraniční zemí, jde nám hlavně o poznání jiných kultur a zlepšení jazykových dovedností. Umístili jsme na webové stránky, že hledáme partnera do tohoto projektu a ozvali se nám například Francouzi a Italové.

 

 

7.      Uvítali byste větší zájem o KP (např. na zlínských středních školách)? Chtěli byste mít více členů?

Kristýna: Parlament by měl rozhodně rozšířit povědomí o něm a pokud bychom měli větší počet členů, tak bychom toho více stíhali, ale na druhou stranu se ve větším počtu lidí hůře diskutuje a bude to obtížné pro předsedu a pro další členy zvládat zasedání. Také máme v plánu rozvěsit nějaké letáky na školách, kde toho o nás moc neví.

Mira: Samozřejmě není důležitá jen kvantita, ale také kvalita.

 

8.      Rozumíte si s ostatními členy KP? Trávíte spolu čas i mimo zasedání?

Kristýna: Spíše se scházíme za účelem prodiskutovat věci ohledně Parlamentu. Asi nemáme zase tolik společných zájmů, každý člen má svoji partu a Krajský parlament mezi ni nepatří.

Mira: Já se scházím jen s jedním kamarádem, jinak se moc nevídáme, je to také tím, že každý je z jiného města.

 

9.      Jaké jsou vaše cíle do budoucna?

Mira: Myslím, že bychom se potřebovali dostat více do povědomí, dále pak úspěšně dodělat projekt s cizí zemí, také je důležité do budoucna, abychom fungovali jako opravdový tým.

Kristýna: Pro mě je třeba také důležitým cílem najít mého nástupce, který by dokázal vést Parlament třeba ještě lépe než já. A na jaro chystáme festival

studentských kapel.

 

10.  Máte vy osobně nějaké politické ambice?

Mira: Uvažoval jsem o tom, ale tyto nápady už mne opustily, vrcholná politika mě nefascinuje.

Kristýna: České politice příliš nefandím a nemám moc ráda stýkání se s politiky, pak mám pocit, jako kdyby se Parlament přikláněl buď na pravou stranu, nebo na levou, přitom by měl zůstat apolitickou organizací.

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

 

 

 

Zpět

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.